Spit, Ischias of door de rug gaan. Deze termen heeft u vast wel eens gehoord van iemand die een plotselinge lage rug klachten ervaart of misschien heeft u dit zelf wel eens ervaren. Bij deze klachten kunnen mensen ook pijn in een been of benen ervaren en zijn veel bewegingen pijnlijk. De benamingen zeggen echter niets over de bron of oorzaak van de pijn. Het enige wat deze woorden ons vertellen is dat er een plotselinge rugpijn ontstaan is zonder aantoonbare schade zoals een hernia, breuk of inzakking van de wervel.

Wat is er aan de hand bij spit, ischias of door de rug gaan?
Verschillende weefsels in ons lichaam kunnen acuut een pijn reactie geven in de rug. Zo kan het zijn dat door overmatig gebruik van het spierweefsel er een verkramping ontstaat. De verkrampte spier(en) geven een pijnsignaal af zodat je de spier rust moet geven.
Wanneer iemand een ”verkeerde” beweging maakt, kan er een wervel geblokkeerd raken. Hierdoor kan een wervel niet meer goed bewegen en in de gewrichtjes ontstaat een ontsteking. Dit zorgt voor veel pijn bij bewegingen in de richting waarnaar de wervel niet meer goed kan bewegen.
Als laatste voorbeeld kan een tussenwervelschijf door opgebouwde irritatie ontsteken. Druk op bepaalde delen van deze tussenwervelschijf verergert de pijn. Bij deze lage rug klachten is het ook mogelijk dat er een naastgelegen zenuw wordt geïrriteerd.

Wat doet osteopathie Wijk bij Duurstede
Bij een acute rugklacht volgt een specifiek onderzoek om te kijken welke structuur het meest is aangedaan. Je kunt je voorstellen dat een verkramping anders moet worden aangepakt dan een blokkade in de wervel. Er volgen dus behandeltechnieken om de rug weer vrij te krijgen. Op die manier worden de knelpunten verholpen en ben je snel pijn vrij.

Heeft u lage rugpijn en wilt u een afspraak maken bij osteopathie Wijk bij Duurstede? Klik dan op de volgende link: https://osteopathiewijkbijduurstede.nl/afspraak-maken/