Hoe kan ik je helpen?

Wat te doen bij een onderrug Hernia?

Hoe herken je een Hernia:– Pijn die zich uitstrekt van je onderrug naar je been/voet. Dit kan scherp of dof zijn en gepaard gaan met tintelingen of een prikkelend gevoel.– Pijn in je rug/been bij lang zitten.– Moeite met lang staan.– Pijn bij voorover buigen.– Liggen lucht op.– De klachten

De nieren en bijnieren

Wist je dat de nier ongeveer 600-800m per dag beweegt en dat de nieren een grote invloed op de bloeddruk hebben. Als gevolg van een slecht bewegende nier  kan iemand klachten ervaren in de rug, lies, benen, flanken, vage buikklachten en problemen met de bloeddruk. Wat doen de nieren en bijnieren?De Mens

Het middenrif / diafragma

Wat is het middenrif?Het middenrif is een koepelvormige spier die de borstholte scheidt van de buikholte. Je kan het middenrif vergelijken met een parachute. De zenuwen die het middenrif aansturen komen vanaf de nek, dit komt doordat in de embryonale periode het middenrif daar is ontstaan. Naast je ademhaling is

Gevolgen van een enkelverzwikking

Wat gebeurt er als je “door je enkel” gaat.Een enkelverzwikking kan op lange termijn klachten kunnen geven elders in jouw lichaam. Wanneer je op deze manier door je enkel gaat wordt er hard aan je kuitbeen getrokken door de enkelbanden. Dit zorgt ervoor dat het kuitbeen omlaag wordt getrokken. In

Lage rugklachten door je houding of stand

Wat zijn rugklachten?De meest voorkomende symptomen bij lage rugklachten zijn pijn, stijfheid, uitstraling naar bil of been of een gevoel van instabiliteit in de rug. Een belangrijk feit is dat  jouw onderrugklachten een andere oorzaak kunnen hebben dan de rugklachten van iemand anders, ondanks dat de klachten overeenkomen. Hoe ziet

Wat is een manipulatie en wat doet het?

Wat is een manipulatie?De Osteopathie bestaat uit een selectie manuele handelingen, oftewel technieken met onze handen, die ze ook in andere therapievormen gebruiken. Zowel in de osteopathie als n de chiropractie en manuele therapie worden manipulaties gebruikt. Het manipuleren van een gewricht kan goed zijn om de bewegelijkheid in een

Klachten rug als gevolg van een gespannen bekkenbodem

Klachten aan je onderrug kunnen hun oorzaak vinden in een gespannen bekkenbodem. Een gespannen bekkenbodem hebt heeft namelijk veel invloed op de stand van je rug, waardoor je pijn en vermoeidheidsklachten kunt krijgen in je lage rug. Ochtendstijfheid bij het opstaan en de rug niet goed kunnen strekken wanneer je

Helpt een osteopaat bij werk en sportblessures?

Met veel sporten of werkzaamheden voeren we herhaaldelijk dezelfde beweging uit. Als zo’n beweging niet optimaal verloopt kun je sportblessures ontwikkelen doordat er overbelasting in het lichaam ontstaat. Door een slechte krachtverdeling in de beweegketen komt een deel van het lichaam meer onder spanning te staan. Denk hierbij aan een

Wat doet een osteopaat bij blaasklachten?

Een oorzaak van blaasklachten.Zoals we op de afbeelding kunnen zien staat de blaas in nauw contact met de darmen, het rectum en bij de vrouw de baarmoeder. Er zijn hier een tal van mogelijkheden voor het verstoren van de functie van de blaas. Wanneer er door een andere oorzaak dan

Helpt osteopathie bij een whiplash?

Wat is een whiplash.Een whiplash kenmerkt zich door een krachtige beweging van het hoofd en nek, waarbij de nek eerst volledig strekt en vervolgens volledig buigt door bijvoorbeeld een kopstaartbotsing. Hierdoor kunnen er verschillende structuren beschadigd of geïrriteerd worden. Denk hierbij aan spieren, de wervelkolom, het ruggenmerg, de hersenen en

Wat doet een osteopaat bij armklachten?

Wat zijn armklachten.De bloedvaten en zenuwen die naar onze arm gaan moeten eerst een paar poorten passeren die gevormd worden door onder andere spieren en botten. Wanneer je deze poorten zo erg afknelt en daardoor de hele vaatzenuwbundel afknelt noemen we dit het Thoratic Outlet Syndrome. Je hebt dat last

Osteopathie na een ziekte, operatie of ontsteking.

Hoe ontstaan klachten na een ontsteking, operatie of ziekte:Bij ontstekingen en sommige ziekte komt ontstekingsvocht vrij, na een operatie vormt er zich (te veel) littekenweefsel. Dit zorgt voor verminderde bewegelijkheid op de plekken waar dit zich uit en zorgt er ook voor dat er via deze structuren er spanningen kunnen

Baby’s en osteopathie: reflux

Naast volwassenen en kinderen kunnen ook baby’s baat hebben bij een behandeling door een osteopaat. Er zijn verschillende klachten bij Baby’s waar de Osteopathie een helpende hand kan bieden zoals bij reflux. Wat is reflux? Het terugstromen van de maaginhoud in de slokdarm noemen we reflux. Dit komt veel voor

Wat doet een osteopaat bij een voorkeurshouding bij een baby?

Naast volwassenen en kinderen kunnen ook baby’s baat hebben bij een behandeling door een osteopaat. Er zijn verschillende klachten bij baby’s waar de Osteopathie een helpende hand kan bieden zoals reflux of een voorkeurshouding. Hoe ontstaat een voorkeurshoudingEen baby kan op veel verschillende manieren een voorkeurshouding aannemen. Een zorgvuldig onderzoek

Behandeld een osteopaat ook je organen?

De Osteopaat behandeld ook je organen. Dit klinkt in het begin misschien een beetje raar. Als Osteopaat behandel je namelijk de zogenoemde functionele orgaan problematiek, of je biedt de organen steun wanneer er iets aantoonbaars aan de hand is. In deze tekst zal ik uitleggen wat hier mee bedoeld wordt

Coronavirus/COVID-19 en osteopathie

In de afgelopen maanden heb ik een behandeling ontwikkeld voor mensen met klachten als gevolg van het coronavirus. Het coronavirus kan zowel lichamelijk als psychisch veel restklachten geven. Ik heb me in de ontwikkeling van deze behandeling gericht op het lichamelijke aspect. Door deze behandeling gaven mensen aan minder klachten

Wat doet een osteopaat bij darmklachten?

Onbegrepen darmklachtenBij darmklachten komt het vaak voor dat regulier medisch onderzoek geen oorzaak van de klachten vindt, waardoor een behandeling uit blijft. Wanneer dit het geval is kan ik met mijn onderzoek op zoek naar de oorzaak van je klachten. Hierbij leg ik uit waar ik naar kijk bij klachten

Helpt osteopathie bij endometriose?

Endometriose: Wat is Endometriose Bij Endometriose zit er weefsel dat lijkt op baarmoeder-slijmvlies buiten je baarmoeder, bijvoorbeeld op je eierstokken, eileiders, buikvlies, blaas of darmen. De klachten die je daardoor kunt ervaren zijn heftige pijn in je buik als je ongesteld bent, pijn in de rug of benen, pijn tijdens

Wat doet een osteopaat bij het syndroom van Tietze?

Wat is het Syndroom van TietzeAls je ontstekingen hebt op de plek waar je ribben contact maken met je borstbeen wordt er medisch gezien gesproken van het Syndroom van Tietze. Deze klacht is ongevaarlijk maar kan wel erg vervelend zijn. De huisarts zal je in het geval van het Syndroom

Helpt osteopathie bij een hielspoor?

Wat is een Hielspoor of Facitis plantarisMensen met deze klachten ervaren vooral pijn onder de hak. De pijn kan bij een activiteit toenemen en vervolgens weer minder worden op het moment dat iemand warm is geworden. Als iemand een tijdje heeft gezeten of opgestaan is uit bed, kan het wel

Kan osteopathie helpen bij maagklachten?

Maagklachten als gevolg van een maagprobleem zijn snel een vol gevoel, opgeblazen gevoel, pijn of ongemak in de bovenbuik, pijn of ongemak rondom het borstbeen, onverklaarbare hoest als je ligt, hoofdpijnklachten in de ochtend, oprispingen, veelvuldig boeren, misselijkheid, braken of brandend maagzuur. Deze klachten kunnen de hele dag aanwezig zijn

Hoe ontstaan schouderklachten?

Schouderklachten kunnen op vele manieren ontstaan en heb je in allerlei soorten en gradaties. Ik zal deze week een voorbeeld geven van een inklemmingsklacht (impingement). We kijken dan hoe dit ontstaat en de wijze waarop de Osteopathie hiernaar kijkt.Bij een impingement kun je pijn ervaren bij bijvoorbeeld het zijwaarts heffen

Waarom is de mobiliteit van je organen zo belangrijk?

Mobiliteit: ik heb het vaak over dat een orgaan goed moet kunnen bewegen. Misschien was het in eerste instantie wel nieuw voor je om te horen dat ook je organen bewegen. Een simpele verklaring voor het nut van deze bewegelijkheid is dat dit de doorbloeding en de functie van de

Wat doet een osteopaat bij liesklachten?

Wist je dat je Liesklachten kan krijgen na een blaasontsteking en dat bepaalde liesklachten een vergrote kans op heupslijtage geven?Wanneer spreken we van een liesklacht?Als we het hebben over de lies, spreken we van spiergroepen die hier bij betrokken zijn. We hebben de spiergroep die ons benen naar elkaar toe

Helpt osteopathie bij lage rug klachten?

Spit, Ischias of door de rug gaan. Deze termen heeft u vast wel eens gehoord van iemand die een plotselinge lage rug klachten ervaart of misschien heeft u dit zelf wel eens ervaren. Bij deze klachten kunnen mensen ook pijn in een been of benen ervaren en zijn veel bewegingen

Hoe ontstaan nekklachten tijdens stres?

Hoe ontstaat nekpijnNekklachten kunnen op vele manieren ontstaan. Een manier van het ontstaan van pijn in de nek, is door de spieren in de nek meer te gebruiken dan dat ze zijn gewend. Dit noemen we overbelasting.Maar waarom doet je nek dan pijn in een periode van stres, terwijl je

Lage rugklachten door je darmen?

Wat zijn rugklachten?De meest voorkomende symptomen bij lage rugklachten zijn pijn, stijfheid, uitstraling naar bil of been of een gevoel van instabiliteit in de rug. Een belangrijk feit is dat  jouw onderrugklachten een andere oorzaak kunnen hebben dan de rugklachten van iemand anders, ondanks dat de klachten overeenkomen. De ophanging